Mabon 2016 - beschermingsritueel

Het jaarwiel draait langzaam van de warme nazomer naar de herfst. De tijd van vallende blaadjes, heftige stormen en flinke buien. De zon neemt steeds verder af in kracht en de dagen worden korter. Een tijd om letterlijk en figuurlijk naar binnen te keren.
Ik merkte de afgelopen weken al dat de herfst in de lucht hangt. Hoewel het zo warm was, krijg ik steeds meer zin om me terug te trekken. Om de uitbundigheid en drukte van de zomer los te laten en naar binnen te keren. Naar binnen keren geeft mij altijd een veilig gevoel en toen ik laatst nadacht over de Mabon-viering moest ik denken aan angst en veiligheid. Veiligheid is een heel actueel thema, want als je de nieuwsberichten volgt lijkt het soms wel alsof we nergens meer echt veilig zijn. Verhalen over terroristische aanslagen brengen bij mij automatisch een schrikreactie voort. Angst om kwijt te raken wat je lief is. In het Mabon-ritueel van deze heksenkrant heb ik daarom gekozen om onze innerlijke krijger te versterken. Want veel van de angsten die we voelen zijn ongegrond en met zelfvertrouwen en kracht, lijken enge dingen opeens een stuk minder eng.

Veiligheid
Volgens Wikipedia is veiligheid de mate van afwezigheid van potentiële oorzaken van een gevaarlijke situatie of de mate van aanwezigheid van beschermende maatregelen tegen deze potentiële oorzaken. Veiligheid is een relatief begrip, aangezien niets onder alle omstandigheden volledig zonder gevaar is. Het begrip veiligheid bestaat zowel rationeel als denkbeeldig. Rationeel kunnen er allerlei berekeningen worden toegepast op een situatie om te bepalen of deze veilig is.

Beschermingsvisualisatie
Kies een rustige plek en ga ontspannen zitten. Adem een paar keer wat dieper in en uit. Ervaar het ritme van je ademhaling. In en uit, in en uit. Ga je lichaam in gedachten langs en voel of je ergens angst ervaart. Ben je volledig ontspannen? Wanneer je angsten tegenkomt in je lichaam, ga dan telkens weer terug naar je ademhaling en voel wat er gebeurt. Laat je er niet door meeslepen, maar kijk er van een afstandje naar. Kun je de angst loslaten? Is het een grote of kleine angst? Aan welke gebeurtenis is deze angst gekoppeld? Eventueel kun je een moment inlassen om je angsten op te schrijven. Ga daarna weer ontspannen zitten en focus je op je ademhaling. Denk nu aan het woord veiligheid. Welk beeld komt in je op? Hoe voelt het om je veilig te voelen en wanneer voel jij je echt veilig? Ga in je lichaam na of je ergens die veiligheid kunt ervaren. Misschien is die voelbaar als kracht in je armen of benen, voel je die als de kennis in je hoofd of misschien zit jouw veilige plek wel in je hart. Wanneer je een plek in je lichaam hebt gevonden waar een soort oerveiligheid zit, laat je dit gevoel groter worden. Laat het verspreiden door je hele lichaam heen. Voel hoe bij elke inademing je veilige gevoel groter wordt en bij elke uitademing je angsten loslaat. Laat dat veilige gevoel vanuit je lichaam ook naar buiten vloeien, als een soort aura om je heen. Ervaar hoe het is om in zo’n aura te verblijven. Voel je je krachtiger? Weet dat je dit gevoel op elk gewenst moment op kunt roepen wanneer je voor je gevoel bescherming nodig hebt. Kijk dan nog eens naar het blaadje met je angsten en ga na welke je belemmeren. Hoe zou het zijn om die angsten los te kunnen laten en dit veilige gevoel te behouden? Hoe reëel zijn je angsten? Vaak helpt het al enorm om je angsten te verwoorden en ze onder ogen te durven zien. Maar soms kunnen we in spannende en angstige situaties wel wat extra bescherming en kracht gebruiken. In het volgende Mabonritueel ga je daarom op zoek naar je innerlijke krijger.

Mabonritueel: op zoek naar je innerlijke krijger
Leg pen/potloden en papier en bij voorkeur een trommel of ratel klaar in de cirkel. Als je geen instrument hebt, kun je ook gewoon een pan met (houten) pollepel gebruiken. Trek de cirkel en nodig de elementen en de god en godin uit. Vraag ook aan jouw innerlijke krijger om in de cirkel aanwezig te zijn. Ga na het trekken van de cirkel ontspannen zitten en neem je ratel of trommel in de hand. Begin rustig te trommelen en probeer een prettig ritme te vinden. Roep dan in gedachten of hardop jouw innerlijke krijger aan.

“Innerlijke krijger, brenger van kracht,
Oneindig sterk en tegelijkertijd zacht.
Laat mij je voelen, laat mij je horen,
Uit de oeroude krachten ben jij geboren.
Ik roep je op om tevoorschijn te komen,
Laat jouw energie door mijn lichaam stromen.”

Tijdens het herhalen van deze spreuk kun je steeds meer en harder trommelen of ratelen. Vind een opzwepend ritme en ontdek of je de kracht van jouw innerlijke krijger kunt voelen en ervaren. Zodra je de kracht voelt, trommel je nog even krachtig door en dan stop je. Ga staan en neem een houding aan die krachtig voelt. Voel de kracht, jouw krijgerkracht, door je lichaam stromen.

Wanneer je hartslag en ademhaling weer rustiger worden, ga je weer zitten en sluit je je ogen. In gedachten ben je op een open plek in het bos en je ziet twee stoelen staan. Ga op één van de stoelen zitten. Van achter een dikke boom stapt jouw innerlijke krijger tevoorschijn. Is het een man of een vrouw? Hoe ziet hij of zij eruit. Met wapens of schilden? Of misschien zie je wel heel andere attributen.
Nodig hem of haar uit om op de andere stoel te komen zitten en voel je vrij om vragen te stellen. Misschien wil je weten waarom je deze krijger niet altijd voelt op spannende momenten. Of hoe je hem of haar wat vaker uit zou kunnen nodigen. Neem de tijd om te luisteren naar wat jouw innerlijke krijger te zeggen heeft. Wanneer heb je hem of haar nodig en waarom? Wanneer je genoeg hebt gesproken, bedank je je innerlijke krijger. Hij of zij verdwijnt tussen de bomen. Weet dat je hem of haar altijd weer op kunt roepen en de energie door je heen kunt voelen stromen. Kom langzaam weer terug in de ruimte waar je zit en schrijf of teken je ervaringen. Sluit dan de cirkel.
Read 13 times
More in this category: « Litha 2016 Sjamanendrum »

Leave a comment

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.