Jaarfeest Lammas 2017 - dankbaarheid

Het jaarfeest Lammas wordt op 1 augustus gevierd, maar haar energie is ook de weken rondom die datum voelbaar. Het is de tijd van de nazomer, van genieten van de overvloed en dankbaar zijn. Een tijd om stil te staan bij de dingen die je met hard werken hebt bereikt, maar ook de dingen die je gewoon zijn overkomen.
Toen wij op de terugweg van onze huwelijksreis in het vliegtuig zaten, had ik helemaal geen gevoel van spijt of weemoed zoals je wel eens hebt nadat een vakantie voorbij is. Terwijl ik naar buiten keek naar de wolken onder ons ervoer ik een diepe dankbaarheid. Dankbaar voor de mooie maand die we gehad hadden, met de bruiloft en huwelijksreis. Maar ook dankbaar voor alle mooie mensen om ons heen, onze fijne woning, het feit dat ik in het dagelijks leven kan doen wat ik leuk vind en daar mijn geld mee verdien. Het was een gevoel van dankbaarheid dat dieper ging dan de afzonderlijke dingen waar je dankbaar voor kunt zijn, een gevoel van gezegend zijn met het leven en je één voelen met al wat er is. En hoewel dat gevoel nu na twee weken wel wat afgezwakt is, komt het met enige regelmaat weer naar boven. Dat gevoel wil ik je met deze heksenkrant graag meegeven.

Dankbaarheid
Dankbaarheid is iets waar veel van ons bewust aandacht aan moeten besteden. Het is een gevoel dat we in de waan van alledag makkelijk vergeten. Onze geest is geprogrammeerd om ons te focussen op dingen die mis (kunnen) gaan, zodat we die in de toekomst kunnen voorkomen. Ik las laatst een onderzoek waaruit bleek dat het positieve gevoel als iets goed gaat een stuk minder krachtig is dan het negatieve gevoel wanneer iets misgaat. Vanuit de evolutie is dat te verklaren doordat het voorkomen van fouten ervoor zorgt dat je in leven bleef. Maar in onze huidige maatschappij kan het ons behoorlijk in de weg zitten. het wil echter niet zeggen dat je nooit mag rouwen, boos mag zijn of verdriet mag voelen. Het leven is niet altijd rozengeur en maneschijn en ook die gevoelens mogen er zijn. Alleen hebben we vaak het idee dat we dankbaar zullen zijn als... Als we een groter huis hebben. Als onze relatie goed loopt. Als we een kind krijgen. Als we vanavond op de bank zitten en niks meer hoeven te doen. Het is goed je te beseffen dat je ook dankbaar kunt zijn op een moment van 'imperfectie'. Misschien heb je nog niet alles bereikt wat je ooit wil bereiken, maar daar hoeft dankbaarheid niet vanaf te hangen.
Dankbaarheid maakt gelukkig, omdat we een moment bewust stilstaan bij de dingen die ons gelukkig maken en dat we het fijn vinden dat die in ons leven aanwezig zijn. Diepe dankbaarheid geeft ons het gevoel dat het leven goed is zoals het is en laat ons positiever naar onszelf en ons leven kijken. Veel mensen voelen dat gevoel van diepe dankbaarheid wel bij grootste momenten zoals bij de geboorte van een kind, maar er zijn ook talloze kleine momenten waar je dankbaar voor kunt zijn. De zon op je gezicht, de stof van een kledingstuk op je huid voelen, je huisdier aaien, buiten wandelen, een smaakvolle maaltijd eten. Eigenlijk kun je overal dankbaar voor zijn, wanneer je er bewust bij stilstaat. En dat maakt een gelukkiger mens van je.

Oceaanvisualisatie
De inspiratie van de oceaanvisualisatie komt niet alleen van het zwemmen met dolfijnen, maar ook door een ervaring die ik jaren terug had. Toen ik in een emotioneel moeilijke periode zat, kon ik me op bepaalde momenten alsnog heel gelukkig/tevreden/rustig voelen. Dat leek tegenstrijdig, maar toen kwam het idee van de oceaan in me op. Daar kan het aan de oppervlakte flink stormen en tekeer gaan, maar een stuk dieper op de bodem is daar niks meer van te merken. Daar heerst rust en vrede. Dit zou je ook kunnen zien als het oog van de storm, waar het juist windstil is. Net wat voor jou het beste werkt. Voor mij helpt het enorm om die vergelijking van de oceaan aan te houden. Wat wederom helemaal niet betekent dat er geen emoties mogen zijn. Alleen dat je kunt beseffen dat je niet je emoties bent, maar emoties hebt. Dat maakt al een wereld van verschil.

"Ga ontspannen zitten en sluit je ogen. Haal een peer keer wat dieper adem. Stel je voor dat je op het strand staat en uitkijkt op de oceaan. Is het zonnig of bewolkt? Kun je de oceaan ruiken? Je tuurt een tijdje over de oceaan, naar het punt waar het water de horizon raakt. Voel hoe het turen je dieper en dieper laat ontspannen. Dan besluit je je kleren uit te doen en het water in te lopen. Je begint te zwemmen. Je merkt dat je verder en verder van de kust afraakt en er is alleen maar water om je heen. Je beweegt mee op de golven, die soms flink wat kracht kunnen hebben. Duik maar een stukje onder water en kijk naar de oppervlakte. Is het rustig of ruw? Wat speelt er nu bij jou op het moment? Wat golft en kolkt en beweegt er in jou? Welke emoties stromen door je heen?

Je komt weer boven water en voelt hoe je je door de golven laat meevoeren. Dan zie je vanuit de verte een groep dolfijnen aankomen. Ze springen uit het water en komen om je heen zwemmen. De meeste dolfijnen zwemmen langs je heen, maar je merkt dat één dolfijn steeds om je heen blijft zwemmen. Je duikt een stukje onder water en hoort het bijzondere geluid dat ze maken. Deze dolfijn heeft je wat te zeggen. De dolfijn wil dat je haar volgt. Je legt je hand op haar rug en plotseling voel je hoe jullie dieper de oceaan in duiken. Ademen is hier niet meer nodig. Hoe dieper je komt hoe rustiger het wordt. Alle gevoelens en emoties lijken als water van je af te glijden. De dolfijn brengt je naar de bodem van de oceaan. Hier is niks te merken van de drukte boven, hier is alles kalm en vredig. Kijk maar eens goed rond, misschien zie je planten of koraal. Je merkt hoe de stilte van de diepe oceaan ook stilte in jezelf brengt. Hoe is dat voor je? Kun je die stilte in jezelf makkelijk ervaren?

Als je vragen hebt aan de dolfijn, kun je die nu in gedachten stellen. Er zijn geen woorden voor nodig...
Dan is het weer tijd om terug naar boven te gaan. Je legt je hand op de dolfijn en samen zwemmen jullie naar boven. De dolfijn brengt je weer tot aan de kust en neemt dan afscheid. Jij loopt het strand weer op en trekt je kleren aan. Je tuurt nog even over de oceaan. Haal nog een paar keer dieper adem en kom weer helemaal terug in het hier en nu. Eventuele indrukken of antwoorden kun je nu opschrijven."