Kurkuma

Kurkuma
Kurkuma is een Indiaas kruid dat ook wel geelwortel genoemd wordt. Als vermalen poeder heeft het een kerriegele kleur, maar wanneer je een verse wortel doorsnijdt is het eerder oranjerood.
De laatste jaren wordt er veel over kurkuma en de vele gezondheidsvoordelen geschreven. Kurkuma is op de eerste plaats een krachtig reinigings- en ontgiftingsmiddel. Het bevat ontstekingsremmende stoffen en antioxidanten, waardoor het kruid preventief tegen kanker kan worden ingezet. Het verlaagt de bloeddruk, bevordert je stofwisseling, helpt bij huidproblemen en verhoogt je immuniteit. Hoewel nog niet alles wetenschappelijk bewezen is, is er genoeg reden om kurkuma aan je voeding toe te voegen.

Je kunt kurkuma het hele jaar door gebruiken, maar het past bijzonder goed bij deze Imbolc-tijd. Het werkt aan de ene kant verwarmend op gure winterdagen en aan de andere kant zuivert het je lichaam van binnenuit. Kurkuma kan als antidepressiva ingezet worden en kan je daarom helpen om van je winterdip af te komen.

Kurkuma blijkt beter te werken wanneer je er peper aan toevoegt, omdat peperine helpt de werkzame curcumine in je lichaam op te nemen. In Indiase curry’s gaat dat meestal vanzelf goed, maar ik kan me voorstellen dat het in thee een ander verhaal is. Toch drink ik sinds kort thee van plakjes verse gember, verse kurkuma en een snufje peper. Het is een lekker kruidig, winters drankje dat als de schijfjes even trekken prachtig licht oranje kleurt. Vind je dat te heftig smaken, kun je er honing of citroen aan toevoegen. Van kurkuma wordt ook ‘gouden melk’ gemaakt: een Ayurvedisch drankje dat je ’s avonds voor het slapengaan drinkt. Vaak gebruikt men hiervoor amandelmelk of kokosmelk. Het is belangrijk dat je de verse kurkuma niet rauw eet, omdat het volgens de Ayurvedische leer dan te heftig werkt. Sommigen schrijven zelfs dat het giftig is. Rasp het dus niet vers in een smoothie, maar verwerk het in thee of een curry.

Meer over gember lees je hier: gember.