Bloemvisualisatie

Mindfulnessoefening bloem
Door mindfulness leer je om te leven in het nu, zonder afleiding van gedachten over het verleden en de toekomst. Veel van onze gedachten gaan over wat er allemaal gebeurd is of wat er nog zou kunnen gebeuren. Soms zijn dat leuke dingen, zoals wanneer je herinneringen ophaalt aan je vakantie of fantaseert over hoe je nieuwe tuin eruit komt te zien. Maar vaak gaan deze gedachten gepaard met angsten of zorgen. Had je niet beter iets anders kunnen zeggen tegen je baas? Wat als je auto morgen niet start? Door mindfulnessoefeningen leer je om je minder mee te laten slepen door die gedachten en je te focussen op het nu.
Dan kun je ervaren wat er is, zonder dat zorgen een rol spelen. Bloemen zijn een geweldig hulpmiddel om je hierin te oefenen. Voor deze mindfulnessoefening heb je een bloem naar keuze nodig. Je kunt de oefening ook een week lang herhalen met telkens een andere bloem of deze verwerken in je Beltaneritueel. Onderaan dit artikel kun je de ingesproken versie downloaden.

“Ga ontspannen zitten en haal een paar keer wat dieper adem. Sluit een moment je ogen en focus je op je ademhaling. Voel hoe je met elke inademing dieper en dieper naar binnen keert en hoe je met elke uitademing alle gedachten die je nu niet nodig hebt, kunt loslaten. Concentreer je op j e lichaam. Hoe het uitzet bij elke inademing. Weer inkrimpt bij elke uitademing. Voel de harmonie die ontstaat door het telkens in- en uitademen.

Open dan je ogen en pak je bloem vast. Bekijk de bloem eens goed, alsof het de allereerste bloem is die je ooit hebt gezien. Zie de stengel, de blaadjes, de bloemknop. Hoe groot is de bloem? Welke kleur heeft hij? Hoe voelt het als je naar deze bloem kijkt? Waar in je lichaam voel je dat? Probeer de bloem niet te beoordelen, maar gewoon te kijken.
Breng de bloem dan naar je neus en ruik eraan. Hoe ruikt deze bloem? Wat doet het met je als je hieraan ruikt? Komen er dan gedachten of beelden bij je op? Herken je deze geur? Als er beelden uit het verleden opkomen, kijk daar dan ook zonder oordeel naar. Laat je er niet in meeslepen, maar focus je daarna telkens weer op de bloem. Hoe ruikt de rest van de bloem? Kun je de stengel ruiken, of de blaadjes?
Strijk met je vingers zachtjes over de bloem. Hoe voelt dat? Voelt de structuur van de bloemblaadjes anders dan de blaadjes aan de stengel? En hoe voelt de stengel aan? Stevig of zacht, houterig of juist sappig? Voelt de bloem anders als je er met je linker of je rechter vinger overheen wrijft? En hoe voelt het als je je duim gebruikt? Stel je voor dat je een belangrijk experiment aan het doen bent en alle facetten van deze bloem wilt ervaren. Zonder oordeel, zonder mening. Gewoon ervaren.
Kun je de bloem ook horen? Als je hem heen en weer beweegt, hoe klinkt dat dan? Wat hoor je als je over de stengel wrijft? En over de blaadjes?
Als je een eetbare bloem hebt gekozen, kun je een blaadje plukken en proeven. Ervaar de smaak, de structuur, de sensaties in je mond. Veranderen die na een tijdje? Hoe is het om op deze bloem te kauwen?

Als laatste sluit je weer even je ogen en houd je de bloem in je handen. Verbind je met deze bloem, die je net via al je zintuigen hebt ervaren. Zet je 6e zintuig in om de verbinding te leggen en ervaar of het mogelijk is om de energie van deze bloem te voelen. Is er iets wat deze bloem tegen jou wil zeggen? Een bepaalde boodschap of een bepaalde eigenschap van jezelf waar deze bloem je bewust van maakt? Neem dan de tijd om de bloem te bedanken voor alles wat je hebt kunnen ervaren. Word je weer bewust van je ademhaling en adem een paar keer dieper door. Open wanneer het voor jou goed voelt zo je ogen en kom weer helemaal terug in de ruimte waar je zit.”

Je kunt de bloem hierna in een vaas zetten of laten drogen en zo bewaren. Het is een mooie manier om de bloemen die je verwerkt in olie, zalven of thee te ervaren, voordat je ermee aan de slag gaat.