Visualisatie trots zijn met Lammas

Trots
In onze cultuur speelt ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’ (onbewust) een grote rol. Hoe vaak zeggen we niet dat we een jurkje in de uitverkoop gekocht hebben, wanneer iemand ons een compliment geeft over dat we er leuk uitzien. Eigenlijk is dat een manier om het compliment te omzeilen en vooral maar niet de indruk te wekken dat je trots bent op hoe je eruit ziet. En dat terwijl trots zijn enorm belangrijk is voor je zelfvertrouwen en om in je eigen kracht te blijven staan.
Lammas is een mooi moment om al je twijfels, teleurstellingen en ondermijnende gedachten opzij te zetten en te genieten van wat jij allemaal wel kunt en hebt bereikt. Niemand is perfect, maar dat wil niet zeggen dat je dan niet trots kunt zijn op jezelf. Als je wacht totdat je in je eigen ogen perfect bent, zul je nooit echt kunnen genieten. De volgende oefening zou je als onderdeel van je Lammasritueel kunnen uitvoeren.

Oefening trots zijn
Voor deze oefening heb je pen en papier nodig. Ga ontspannen zitten en haal een paar keer wat dieper adem. Sluit je ogen en voel hoe je steeds meer naar binnen keert. Stel jezelf eens voor als baby, toen je net was geboren. Hoe klein je was. Alle potentie die toen al in jouzelf opgesloten zat, zelfs toen je nog maar net op aarde was. Net als een zaadje van een bloem, waarin alles besloten ligt wat het de rest van z’n leven nodig zou hebben. Ga in gedachten eens in vogelvlucht door je leven. Welke dingen heb je gedaan waar je trots op bent? Heb je diploma’s behaald? Je schooltijd doorlopen? Welke lieve dingen heb je voor anderen gedaan? En welke voor jezelf? Welke vaardigheden heb je geleerd? Welke eigenschappen heb je verder ontwikkeld? Hoe heb nieuwe dingen geleerd en spannende stappen gezet?

Het kan best lastig zijn om tijdens deze opdracht niet stil te staan bij de dingen die je vindt dat je fout hebt gedaan of de keuzes die je zou willen terugdraaien. Die teleurstellingen mogen er ook zijn, maar vandaag met Lammas is het tijd om trots te zijn op wat je wel hebt bereikt. Om met opgeheven hoofd door de dag te wandelen en om je heen te kijken en te genieten van wat jij bereikt hebt. Vanaf het moment dat je een klein baby’tje was tot nu heb je zoveel stappen gezet en dingen gedaan waar je trots op mag zijn. Voel hoe het is om dat trotse gevoel te voelen. Om het te omarmen. Voel hoe trots in je lichaam gloeit en je voedt.

Open dan je ogen en maakt een lijstje van dingen waar je trots op bent. Schrijf gewoon 5 tot 10 minuten lang alles op wat je kunt bedenken. Grote en kleine dingen. De dingen die je tijdens de visualisatie zag, maar ook de dingen die bij je opkomen tijdens het schrijven. Ik ben trots op mezelf, omdat…. Ik ben trots op mezelf, omdat..…. Houd je niet in en blijf gewoon schrijven.

Wanneer je klaar bent, lees dan eens met aandacht je lijst door. Dit ben jij en hier mag je trots op zijn!