Vooroordelen
Hekserij is geen populaire term. Het doet denken aan verboden of lugubere zaken, magische handelingen en naakt vliegen op een bezem door het maanlicht. Het woord heks wordt als scheldnaam gebruikt en grapjes over een bezem bij de deur hoor je regelmatig als het gaat om gemene vrouwen. Jarenlang zijn heksen op de brandstapel beland, omdat ze zich in zouden laten met de duivel. Niet voor niks gebruiken veel moderne heksen de term ‘wiccan’ of ‘pagan’ in plaats van hekserij. Daar hangt niet zo’n negatieve lading omheen en de meeste mensen kennen de term niet.
Toen ik me met hekserij bezig begon te houden, heb ik hier regelmatig over nagedacht en het is me vaak gevraagd. Als mensen zoveel vooroordelen hebben, waarom blijf ik dan de term hekserij gebruiken? Het antwoord is eigenlijk simpel: de term wicca past niet bij mij. Ik heb me op de een of andere manier altijd verbonden gevoeld met de hekserij en er is geen andere benaming die voor mij het totaal zo goed omvat.
Toch is de negatieve bijsmaak van het woord voor mij een reden om tot op de dag van vandaag niet veel over hekserij te praten, hoewel het een belangrijk onderdeel van mijn leven is en geen andere kijk op de wereld zo goed bij me past. Een deel van de moeilijkheid zit hem ook in het feit dat het niet eenvoudig is om te beschrijven wat hekserij is, zeker wanneer je op vooroordelen stuit. Als docente communicatie heb ik geen moeite om mij verbaal te uiten, maar als iemand me vraagt wat hekserij dan precies is, kan ik daar geen woorden voor vinden. Ik kan het feitelijk uitleggen, maar dat raakt niet aan het oer-gevoel dat mij diep van binnen verbindt met al-wat-is.
Het heeft 10 jaar geduurd voor ik besloot om een foto van mezelf op deze website te plaatsen. Alles ligt tegenwoordig open en bloot op het internet en als docente op een MBO-school heb ik me daar lang niet prettig bij gevoeld. Toch heeft nu mijn enthousiasme over deze mooie manier van leven het gewonnen van de angst voor kwetsbaarheid. Ik zie hoeveel mijn cursussen teweeg brengen bij cursisten en hoe diep die doorwerken in hun leven. Hekserij gaat niet over schimmige rituelen of zweverige types. Het gaat om je wezenlijk met jezelf en de natuur verbinden en van daaruit een krachtiger mens worden.
Toen ik me met hekserij bezig begon te houden, heb ik hier regelmatig over nagedacht en het is me vaak gevraagd. Als mensen zoveel vooroordelen hebben, waarom blijf ik dan de term hekserij gebruiken? Het antwoord is eigenlijk simpel: de term wicca past niet bij mij. Ik heb me op de een of andere manier altijd verbonden gevoeld met de hekserij en er is geen andere benaming die voor mij het totaal zo goed omvat.
Toch is de negatieve bijsmaak van het woord voor mij een reden om tot op de dag van vandaag niet veel over hekserij te praten, hoewel het een belangrijk onderdeel van mijn leven is en geen andere kijk op de wereld zo goed bij me past. Een deel van de moeilijkheid zit hem ook in het feit dat het niet eenvoudig is om te beschrijven wat hekserij is, zeker wanneer je op vooroordelen stuit. Als docente communicatie heb ik geen moeite om mij verbaal te uiten, maar als iemand me vraagt wat hekserij dan precies is, kan ik daar geen woorden voor vinden. Ik kan het feitelijk uitleggen, maar dat raakt niet aan het oer-gevoel dat mij diep van binnen verbindt met al-wat-is.
Het heeft 10 jaar geduurd voor ik besloot om een foto van mezelf op deze website te plaatsen. Alles ligt tegenwoordig open en bloot op het internet en als docente op een MBO-school heb ik me daar lang niet prettig bij gevoeld. Toch heeft nu mijn enthousiasme over deze mooie manier van leven het gewonnen van de angst voor kwetsbaarheid. Ik zie hoeveel mijn cursussen teweeg brengen bij cursisten en hoe diep die doorwerken in hun leven. Hekserij gaat niet over schimmige rituelen of zweverige types. Het gaat om je wezenlijk met jezelf en de natuur verbinden en van daaruit een krachtiger mens worden.